Zelf aan de slag!
Op deze pagina leggen we uit hoe het Dashboard van ICT-Ladder in elkaar steekt, zodat je er zelf mee aan de slag kunt. Probeer met enige regelmaat (maandelijks bijvoorbeeld) het dashboard te bezoeken en voortdurend bezig te blijven.
Verbetercyclus met de ICT-Ladder
Klik op een van de blokken voor meer uitleg
1. Bekijk score
Bekijk je eigen score (in dit voorbeeld 0.05) en zie hoe die zich verhoudt tot die van je collega's in de zorggroep (0.05 tot 0.76). Als je alle onderdelen van Trede 1 hebt afgerond gaat je score naar boven de 1. Je kunt ook eerst op de andere (hogere) treden aan de slag, maar dat zal in eerste instantie alleen tot een hogere score leiden achter de komma, dus tot maximaal 0.99. De gedachte hierachter is dat je begint met wat relatief eenvoudig is en/of wat voorwaardelijk is om te kunnen groeien.
Het dunne horizontale balkje vertegenwoordigt de spreiding van de score voor de betreffende trede van je collega's - voor Trede 1 dus van bijna 30 tot ongeveer 80%.
Liefhebbers kunnen in het spinnenweb linksboven zien hoe hun praktijk het doet op de verschillende thema's die worden beschreven in het (vijf) lagenmodel van Nictiz.
2. Bekijk verbeterpunten
In het blok onder de score kun je zien welke acties worden aanbevolen om in gang te zetten. Dat zullen steeds eerst zaken zien die nodig zijn om Trede 1 te voltooien, daarna die om Trede 2 te voltooien, enzovoorts.
Standaard wordt zo de Top 7 van verbeterpunten getoond. Je kunt er ook voor kiezen om hier eerst alleen de prioriteiten voor Trede 1 te tonen of voor een totaaloverzocht van alle prioriteiten; gebruik daarvoor het dropdown-menu rechts (in dit voorbeeld Top 7).
Als je op het PDF-logo klikt laadt een PDF met alle prioriteiten. Je kunt dat printen en eventueel delen met medewerkers in de praktijk.
3. Prioriteer
Nadat jullie een keuze hebben gemaakt voor de verbeterpunten waarmee je nu eerst aan de slag gaat, kun je de blauwe blokken verslepen. Versleep die punten waarmee je meteen aan de slag gaat naar de rechter kolom onder het kopje 'Mee bezig'. Zaken die je voorlopig wilt laten rusten (bijvoorbeeld omdat je daar de hulp van externen zoals de zorggroep bij nodig hebt) sleep je naar 'Voor later'. Het platform onthoudt dit, dus als je uitlogt en weer inlogt zul je zien je dat je keuze bewaard is gebleven.
Op deze manier blijft het werken aan digitale volwassenheid in je praktijk enigszins behapbaar.
4. Verbeter
Als je klikt op een actiepunt in de lijst verbeterpunten (zoals bij punt 3 hierboven: 'Zorg dat u beschikt over een praktijk website'), opent in een nieuw tabblad een uitgewerkt verbeterplan. Hiermee kun je aan de slag om een van de doelen te behalen en zo je score te verhogen en je digitale omgeving te laten groeien.
Het verbeterplan begint met een kernachtig geformuleerd doel en een rationale waarin het belang van dit verbeterpunt wordt toegelicht. Daaronder vind je een stappenplan en een lijst met benodigde mensen en middelen. Onderaan wat achtergrondinformatie en eventueel handige links.
Voel je vrij om het verbeterplan waar nodig aan te passen aan je eigen omstandigheden.
5. Pas aan
6. Kies nieuw plan
Als je nu opnieuw het dasboard laadt zie je dat het blauwe blok (in dit geval met 'Zorg dat u beschikt over een praktijk website') is verdwenen en dat de score (een klein beetje) is gestegen.
Tijd voor een volgend verbeterplan, zoals bijvoorbeeld 'Het archief van de praktijk is volledig gedigitaliseerd'.
7. Bewaak voortgang
Kijk geregeld naar 'Voortgang ICT Volwassenheid' in het dashboard om je vorderingen te volgen en te zien hoe die zich verhouden tot die van de zorggroep. Zoals je in de afbeelding hiernaast kunt zien is er in dit geval weinig vooruitgang geboekt.
Door op gezette tijden (bijvoorbeeld maandelijks) het dashboard te bekijken en de genoemde stappen te doorlopen blijf je in beweging en groei je uiteindelijk naar een volwassen digitale praktijkomgeving.
Veel succes!